TUNEL HRANJEN OSTAO PEĆINA Izgradnja neupitna, ali kojim novcem i kada?
Izgradnja Tunela Hranjen, označena kao jedan od najvažnijih kapitalnih i historijskih projekata u BiH, trebala je bolje povezati i skratiti putovanje od Sarajeva prema Goraždu. Planirano je da tunel bude dio nove brze ceste koja bi gotovo upolovila trenutnu kilometražu i vrijeme potrebno ljudima i robama da stignu sa jedne na drugu destinaciju, a onda dalje ka zapadu ili istoku.
No, kao i mnogi pompezno najavljivani historijski projekti, i tunel Hranjen bi mogao ostati tek pećina dubine nešto više od dva kilometra.
Radovi na probijanju tunela Hranjen su zaustavljeni. Konačnu odluku o nastavku i prestanku donijet će Vlada Federacije.
Kompanija Euro-Asfalt, koja izvodi radove na prokopavanju ovog tunela prema Goraždu, zatražila je od Federacije BiH dodatnih 100 miliona maraka kako bi radovi mogli biti nastavljeni. Hoće li se izaći u susret kompaniji Euro-Asfalt ili ne, vidjet će se u narednom periodu. Međutim, činjenica je da je za 37 posto radova potrošeno 97 posto ukupnog novca planiranog za završetak ovog tunela.
Iz kompanije Autoceste FBiH danima ne žele pred javnost. Tek dva saopćenja. U prvom od 3. augusta, poručili su da radovi ne mogu biti nastavljeni jer nije osiguran dodatni novac. Naveli su i to da su pripremili zaključke koje su uputili entitetskoj Vladi kao investitoru.
- Bez obzira na stanje u kome se projekat trenutno nalazi, ne treba odustati od izgradnje tunela Hranjen. Slijedi priprema za raspisivanje novog tendera za izbor izvođača radova u dogovoru s Vladom FBiH, što bi omogućilo nastavak radova sa manjim rizikom u odnosu na ranije stanje, navodi se u saopćenju.
Dan poslije, 4. augusta, poručili su da će, za završetak izgradnje tunela, struka biti ta koja će dati rješenja.
- Evidentno je kašnjenje i nedostatak sredstava, jer za preostalih 7,5 mjeseci koliko je ostalo ugovornog roka nije moguće realizirati preostalih oko 70 posto fizičkog obima, niti je to moguće finansirati preostalim novčanim iznosom od 2.131.193,80 KM, ističu.
Saopćenjem se oglasila i kompanija Euro-Asfalt. Naveli su da je ugovoreni iznos radova na pomenutom projektu oko 70 miliona maraka, u šta su uračunati troškovi instalacije gradilišta, izgradnje infrastrukture do tunela, zatim pripremni i istražni radovi.
- Tačno je da je iskopano 2.065 metara tunela, što predstavlja oko 37 posto, ali je isto tako urađeno blizu 100 posto ostalih radova koji ne spadaju u tunelski iskop. Tunel Hranjen je najkompleksniji od svih koje je Euro-Asfalt do sada radio. Činjenica je da geološka kompleksnost tunela Hranjen nije bila inicijalno predviđena i uračunata u inicijalnoj ponudi, navode iz Euro-Asfalta.
Iz Ministarstva prometa i komunikacija FBiH navode da je odgovorni provodilac projekta JP Autoceste, te da su zatražili detaljno izjašnjenje o realizaciji s naglaskom na završetak projekta prema potpisanom Ugovoru. Na osnovu informacija koje Ministarstvo čeka, bit će pripremljena Informaciju za Vladu. No, puno više detalja otkriva interna analiza preduzeća Autoceste, koju je objavio portal Istraga. Navodi se da je Euro-Asfalt odmah po potpisu ugovora samoinicijativno i uprkos snažnom protivljenju naručioca, odredio dispoziciju tunela tako da je na sjevernoj strani značajno pomjerio ulaz izvan razmatranog područja, te je trasa tunela podvučena ispod korita rijeke Čemernice, a što je izazvalo evidentan hidrološki rizik.
- Po svemu sudeći, klica nastojanja izvođača je da novac zarađuje, ne dobro organiziranim, efikasnim, kvalitetnim radom i racionalnim korištenjem materijalnih i radnih resursa, uz optimalizaciju inžinjerskih rješenja, nego da prenaglašavanjem "loše geologije" ide u dalju eskalaciju troškova, stoji u dokumentu.
Dokument navodi i to da su i do sada izgrađeni dijelovi tunela skoro neupotrebljivi.
Oslobođenje
Post a Comment